Aktuelle udstillinger og events:

I august 2021 udførte kunstneren Ellis Achong Karker en maraton performance på 42,2 kilometer, på Østerbro Stadions løbebane. For hver omgang gentog kunstneren ordet »Igen« foran et kamera.
Maratonet er sidenhen blevet til et videoværk, med titlen Ups & Downs Around a Sun - Again, som for første gang vises i Achong Karkers soloudstilling på Skjold Contemporary, der ligger i rammerne af omklædningsrummet på Østerbro Stadion.
Around a Sun reflekterer over afstand, barndomsminder og sorgprocesser. I udstillingens lydværk, som omslutter udstillingen rives vi væk fra jorden, op til solen og helt ud i universet til satellitten Voyager - det fjerneste menneskeskabte objekt fra jorden. Her får vi for en stund lov til at dvæle, før vi igen hives ned på jorden – ind i os selv og tilbage til mindet om en svunden barndom.
I de cykliske repetitive ord »Igen«, »Igen«, »Igen«, som gentages i videoværket Ups & Downs Around a Sun - Again opløses lineær tid, for i stedet at huske os på, at vi bevæger os fra én tilstand til en anden
»Igen«
»Igen«
»Igen«
Udstillingsperiode:
03.05.24-30.06.24
Udstillingen åbnes to dage før Copenhagen Marathon 2024.
Sound design: Marc Breidfjord
VFX: Birk Horst
Fotograf: Marie Louise Taarnskov
Støttet af Statens Kunstfond.
I omklædningsrum #2 vises samtidigt:
Kamilla Jørgensen: Sports Illustrated.
Til ferniseringen vil der være mulighed for at købe fadøl og pølser!

English version:
In August 2021, the artist Ellis Achong Karker performed a marathon on the track of Østerbro Stadion covering a distance of 42.2 kilometers. For each lap, the artist repeated the word "Again" in front of a camera.
The marathon has since become a video work titled "Ups & Downs Around a Sun - Again," which is being shown for the first time in Achong Karker's solo exhibition at Skjold Contemporary, located within the confines of the changing rooms at Østerbro Stadion.
Around a Sun reflects on distance, childhood memories, and processes of grief.
In the exhibition's sound work, which envelops the space, we are torn away from the Earth and up to the sun and out into the universe to the Voyager satellite - the farthest human-made object from Earth. Here, we are allowed to linger for a while before being pulled back down to Earth - into ourselves and back to the memory of a lost childhood.
In the cyclical repetitive words "Again," "Again," "Again," repeated in the video work "Ups & Downs Around a Sun - Again," linear time dissolves, reminding us instead that we move from one state to another.
“Again”
“Again”
“Again”
Exhibition Period:
03.05.24-30.06.24
The exhibition opens two days before the Copenhagen Marathon 2024.
Supported by the Danish Arts Foundation.

FERNISERING:
Skjold Contemporary præsenterer soloudstilling med Kamilla Jørgensen: Sports illustrated.
I udstillingen præsenteres video, ord, der spilles rundt på en bane og maleri fra sportens motivverden. Der er også en tryksag, uden badetøjsmodeller. Værkerne er først og fremmest todimentionelle, men et par af dem gør forsigtige forsøg på at træde ud i rummet.
Sports Illustrated har tidligere været udstillet på KH7 Artspace.
Åbning:
3. maj 2024
Kl. 17.00-19.00
I omklædningsrum nr. 4 vises samtidig
Ellis Achong Karker: AROUND A SUN.
Der vil være kolde øl og vand samt pølser på grillen.


Tidligere udstillinger og events:

TILSKUER

På Østerbro Stadion og på egen mobil kan man opleve Tilskuer af kunstner Pernille Koldbech Fich og koreograf Kasper Daugaard Poulsen, der åbner fredag d. 23. feb. kl. 17-20 på Skjold Contemporary.

Tilskuer er en flerfløjet fortælling om talent, træning og terperi. Om kunst, sport og motion. Om idræt, idealer og idoldyrkelse. Et indirekte portræt af fodbolden og dens forgreninger. Fortalt fra sidelinjen af folk i sportens periferi; amatørerne, børnene, statuerne, turisterne, og os selv, tilskuerne.

Med turistens blik betragter vi Østerbro Stadion, og fabulerer over folkelighed og finkultur. Og hvordan man danner kroppen og ånden.

Turen går til Rom. På en kombi af kulturrejse, fodboldtur og budgetferie. Med dansante og kulinariske indslag. Og enkelte dyr.

Tilskuer udfoldes som en hybrid af koreografi, video, tekst og lyd. Som snapshots fra en slags dannelsesrejse.

Medbring mobil og høretelefoner for at opleve Tilskuer på Østerbro Stadion

Tilskuer er støttet af:

Sportgoodsfonden

Merkur Fonden

Lizzi og Mogens Staal Fonden

Københavns kommunes Fritids-og Kulturudvalg

Østerbro Lokaludvalg

Statens Kunstfond, Projektstøtteudvalget for Billedkunst

Det Danske Institut for Videnskab og Kunst i Rom

Skjold Contemporary                                                     

Østerbro Stadion                                                            

Per Henrik Lings Allé 10                                                  

2100 København Ø                                                        

Omklædningsrum 3                                                       

Åbent hverdage 11–17 (onsdag lukket)

Find vej: skjoldcontemporary.dk/find-os




Vær med når Skjold Contemporary løfter sløret for den ambitiøse kunstudsmykning ’Reaktion-diffusionsmønster’ af kunstneren Svend Sømod. Det 7 meter lange vægmaleri, der snor sig gennem gangene på Østerbro Stadion, vil de næste år pryde og bryde den klassiske arkitektur på det smukke, gamle stadion. 

Historien om reaktion-diffusionsmønstre går tilbage til midten af det 20. århundrede. Mønstrene blev først beskrevet af den britiske matematiker og biolog Alan Turing i 1952 i artiklen ’The Chemical Basis of Morphogenesis’. Turing beskrev hvordan to kemiske stoffer, kunne reagere og diffundere i en cellepopulation. Han viste matematisk hvordan stoffers interaktioner fører til dannelsen af komplekse mønstre som striber, pletter eller bølger. Man finder blandt andet mønstrene på zebraer, leoparder og fisk.

Afsløringen finder sted 7. december, 2023 kl. 16.00. Der vil være øl, vand og snacks.


OMKLÆDNING
Udstilling af:  Pulsk Ravn
Sted: Skjold Contemporary, omklædningsrum 2, Per Henrik Lings Allé 10
Hvornår:  Åbent hverdage 11–17 (onsdag lukket) fra d. 15. september–19 november 2023
Fernisering: Fredag d. 15 september kl. 17–20
Finnissage, Lørdag d. 18 November kl 16-19

 

 

OMKLÆDNING er en udstilling af Pulsk Ravn i omklædningsrum 2 i Skjold Contemporary, Per Henrik Lings Allé 10

OMKLÆDNING har fernisering fredag d. 15 september kl. 17–20

OMKLÆDNING har åbent i omklædningsrummets åbningstid, hverdage 11–17 (onsdag lukket) fra d. 15. september–19 november 2023

OMKLÆDNING er en stedsspecifik installation af fotografiske og grafiske værker lavet til udstillingsstedet Skjold Contemporary

OMKLÆDNING er en kunstnerisk observation af spillernes aktive omklædningsrum

OMKLÆDNING er en udstilling af det der allerede er

OMKLÆDNING er et praj til virkeligheden om dens visualitet

OMKLÆDNING er en kombination af fotografi og grafiske tryk i 1:1

OMKLÆDNING er et spil, der opstår i sammensætningen af to grafiske konkretheder

OMKLÆDNING er rumlig collage

OMKLÆDNING er en udstilling, der sætter fokus på måden hvorpå materialet/tøjet overtager rummet

OMKLÆDNING er et interesseret blik på det visuelt stærke i, når klude, snavsede håndklæder, spillerdragter, slidte fodboldstøvler og sure sokker kastes af, hænges op, foldes sammen og draperes

OMKLÆDNING foregår i et aktivt rum og udstillingen vil således forvandles løbende af spillerne

fotos: Malle Madsen

 

 We Need Gardeners and Friends, Not Emperors or Kings

Fernisering: Torsdag d.17.august 2023 kl.17-20

Udstillingsperiode: Torsdag d.17.august, 2023 - Søndag d. 17. September, 2023

Udstillingssted: Skjold Contemporary, København

We Need Gardeners and Friends, Not Emperors or Kings er et socialt engageret kunstprojekt og lyd-installation der udforsker maskulinitetsbevægelser og lytning. I et omklædningsrum i Skjold Boldklub har kunstner Morten Poulsen samlet fem cis-mænd fra forskellige lande, for at snakke om maskulinitets-normer, venskab og lytning. Gennem samtaler, berøring, sang og nynnen delte de erfaringer og ønsker om at bevæge sig væk fra en maskulinitet baseret på dominans, og i stedet kultivere et rum for sårbarhed og kollektiv selv-refleksion. 


For at gøre op med en maskulin kultur der i stigende grad bringes frem i lyset, af f.eks. #metoo-bevægelserne, overvægten af mænd i statistikker for ensomhed og fremkomsten af online-manosfærer, genovervejer mange mænd idag deres forhold til kønsnormer og seksualitet. De søger ikke en maskulin essens, "en rigtig mand", som coaches og guruer har gjort tidligere. I stedet kritiserer bevægelser af mænd de snævre og rigide definitionsrammer for deres køn, og søger alternativer for at udvide og opløse maskulinitets-normer. Disse bevægelser praktiserer bevidsthed om den rolle, som traditionelle kønsnormer spiller i skadelige og undertrykkende kulturer, og dermed også hvordan de selv bærer et ansvar for at dekonstruere, hvordan denne Mand ikke er god for nogen, ikke engang dem selv. 


Morten Poulsens projekt og udstilling på Skjold Contemporary er blandt andet inspireret af feministiske consciousness-raising grupper, og er dels et portræt af mænd, der knytter sig til disse bevægelser, og også en potentiel skabelon for, hvordan mænd kan arbejde i fællesskab for at nedbryde hegemoniske maskulinitetsidealer. I en diskussion som ofte er præget af polarisering, og hvor fokus ofte er på at komme med statements, tage positioner og på lineære argumentationsformer i online kommentarsektioner, praktiserer dette projekt lytning og sansning som nøgleelementer for dialog, forståelse og inspiration til social forandring. 


Om kunstneren: Morten Poulsen arbejder i intersektionerne mellem lydkunst, kunstnerisk forskning, socialt engagement og aktivisme. Hans værker engagerer lytning som en flygtig, intersubjektiv og transformativ aktivitet der har potentiale til at forme lytteren. Han udforsker måder hvorpå vi er indlejret i socio-politiske strukturer, især med fokus på køn, magtforhold og miljø, og de måder, hvorpå disse krydser hinanden. Ved at skabe og pleje rum og situationer, hvor lytning kan finde sted, udforsker han relationer og giver lytteren mulighed for at blive bevidst om sin egen rolle i et udvidet lydbillede. Morten er uddannet ved Rytmisk Musikkonservatorium og Center for Kunstnerisk Viden og Udvikling i København. Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond og Østerbropuljen. Tak til de deltagende mænd.

LISE HARLEV
Colors Fade In The Sun
12. MAJ – 25. JUNI 2023/ Udstillingen er forlænget til 25. Juni2024
Åbent alle hverdage undtagen onsdag,  fra 12-17
Fernisering fredag den 12. maj kl. 17-20

"Colors Fade In The Sun er titlen på Lise Harlevs monumentale tekstværk til Skjold Contemporary. Til vinduerne hos Boldklubben Skjold har hun skabt 15 korte udsagn om materialers adfærd under påvirkning af varme, kulde, fugt, lys og tid. Med sætninger som "Sweat Leaves Skin Salty", "Metal Rusts Under Water" og "Soap Breaks Down Grease" peger hun på de små, men konstante dramaer i materialernes verden. Udsagnene kunne være beskrivelser af hvad fodboldklubbens medlemmer oplever under fysisk træning, eller de materialeprocesser, som vi alle er vidne til hver dag. Udstillingen ligger i forlængelse af Harlevs interesse for genstande, materialer og overflader. I hendes kunst spiller tekst og dens visuelle egenskaber ofte en central rolle. Med Colors Fade In The Sun henleder hun desuden opmærksomheden på klangen af de enkelte ord og deres mulige bibetydninger."Det er med stor glæde, at Skjold Contemporary kan invitere til en soloudsIlling af Lise Harlev. Colors Fade In The Sun er titlen på hendes nye tekstværk, som er skabt specielt til vinduerne hos Boldklubben Skjold.

UdstilIllingen er blevet til med støtte fra Statens Kunstfond. 




Merchandise, Memorabilia og Moneter

Fernisering: Onsdag den 24. maj 2023, kl. 17-20,
med performance kl 18 af billedkunstner
Mie Frederikke Fischer Christensen

På ferniseringsdagen er vi at finde i den

store beton-tribune på Østerbro
Stadion i omklædningsrum nr. 3 (P.H Lings Allé 10, 2100 Kbh Ø)
Andre dage finder du udstillingen i fælleslokalerne i stue-etagen. Hverdage (undtagen onsdag) kl 12-17

TV-SHOP:

Den 24. Maj 2023, åbner Skjold Contemporary, udstillingsstedet i Boldklubben Skjold, en udstilling om Merchandise.

Udstillingen hedder "Merchandise, Memorabilia og Moneter", og kunstnerne er inviterede til at tematisere spørgsmål om penge, minder, følelser, og indtjening – i fodbold og kunst, samt til at

sætte Merchandisens kompleksitet i scene med eksperimenterende og nysgerrige kunstneriske blikke.

Udstillingen vil foregå i klubbens fælleslokaler, og på åbningsdagen kan man endvidere være så heldig, at vinde et af værkerne i en tombola i omklædningsrum 3. Herefter vil værkerne være til salg og kan beses, som en slags tv-shop, på skærmene i klublokalerne indtil 14. Juni.

Åbningen finder sted samtidig med at Boldklubben Skjold spiller kamp i den internationale fodboldturnering Fenix Trophy. Fenix Trophy er en turnering for klubber fra hele Europa, der ligesom Boldklubben Skjold, arbejder med meget mere end det at vinde kampe og producere stjerner til den store internationale fodboldforretning, under mottoet: “Making Friends not Millionaires”.

De deltagende kunstnere er: Nina Kleivan, Mie Frederikke Fischer, Lisa Rosenmeier, Jette Ellgaard, Berit Nørgaard, Lisa Strömbeck, Hartmut Stockter, Kristoffer Ørum, Jens Axel Beck, Thorgej Steen Hansen, Frank Altschul Jensen, Mette Kit Jensen, Ulla Hvejsel, Peter Højbjerg

 Udstillingen er støttet af Østerbro Lokaludvalg



  • Fotos: David Stjernholm
    Fotos: David Stjernholm


Sportsjournalistik - af Mikkel Niemann
Udstillingsperiode: 17. november 2022 – 18. december 2022
Åbningstider: Hverdage kl. 11-17. Onsdag lukket

Fernisering: 17 nov kl 17-20


Sportsjournalistik af Mikkel Niemann

Værkerne på udstillingen Sportsjournalistik undersøger forholdet mellem sportsjournalistikken, sportsudøveren og konsumering af sportsudøveren. 

Værket Defect undersøger forholdet til kroppen i en konkurrencemæssig kontekst. Sportslige ambitioner og tabloidpressens fetischering af professionelle sportsudøvere er her centrale elementer. I fokus er også skadesøjeblikket, dvs. hvor atleten bliver skadet, lige har lidt skade eller skader andre. Her tager værket sit udgangspunkt i velkendte pressebilleder hvor medierne tillader sig at dyrke tragedien i øjeblikket. 

Værket Sportsinterviews er kakofoniske sammenklipninger af sportsinterviews med idrætsudøvere. Det tematiserer, hvordan journalisters spørgsmål og fodboldspillers svar har udviklet sig over tid. Hvorfor indfanges publikum af interviewerens spørgsmål og atletens svar? 

Er det i virkeligheden kun øjeblikket der er nyt, og er spørgsmål og svar allerede udtømte og et maskeradespil der opretholder status quo? Eller er det en slags teatermytologi som skaber orden og kaos i mixed-zone? Og medvirker spørgsmålene til at fastholde en vanetænkning om rigtigt eller forkert. 


Bold - Af Malte Fisker - Fernisering. Fredag d. 19 August kl 17-20
Udstillingsperiode: 20. august – 2. oktober 2022. - Åbningstider: Hverdage 11-17 (onsdag lukket).

Bold - af Malte Fisker
Malte Fisker demonstrerer med sine værker en stærk position, som både viderefører og fornyer af den konkrete, nonfigurative malertradition. Stærkest ses det i den gennemgående opmærksomhed på maleriets sanselige og formelle kvaliteter, som dominerer udstillingens værker. Fisker mestrer både sensibiliteten og teknikken til at fremmane fornemmelsen af stoflighed, som suger blikket ind i maleriernes farvemættede rum.
Værkerne på udstillingen er forenet via en konsekvent konceptuel mission, hvilket man fornemmer i deres underliggende geometri, såvel som i referencerne til fodbold.
Positive og negative former er påført med nærmest matematisk præcision, et felt der først sås som figur kan pludselig antage karakter af grund.
De stramme formalistiske designs viser sig dog ved nærmere eftersyn, at bestå af bløde poetiske linjer og subtile penselstrøg.
Værkerne balancerer i spændingsfeltet mellem figuration og abstraktion, mellem konceptualisme og rent maleri.
Linjer, striber, abstraktioner over bolde samt detaljer fra fodboldbanen, karakteriserer Fiskers formsprog, rigt på forskellige kombinationer af geometriske former og fodboldreferencer.
De små åbninger skabt af perceptionen mellem hånd og øje samt lysets indvirkning efterlader det sidste stadie af tilblivelsen til mødet mellem beskuer og værk.

Returbold, Artweek og Artbar på Skjold Contemporary - Mandag d. 13. Juni kl 17.00 - 19.30

Velkommen til Returbold, Artweek og Artbar på Skjold Contemporary Mandag d. 13. Juni kl 17.00 - 19.30

I forbindelse med Artweeks RETUR-program rejser tre performanceværker fra den udebane de er lavet til – og hjem til kunstnernes egen hjemmebane i København. Her vil de blive vist i omklædningsrummene i Skjold Contemporary, som er et udstillingssted i Boldklubben Skjold.
19.00-20.30 (durational)
Ida Brottman viser værket ”Bænkevarmer” som er hendes afgangsværk fra Gerrit Rietveld fra 2018. Her møder vi piger som sidder passivt på bænke og venter; venter på at blive budt op, venter på at blive set. Dette tableau er en del af et research-projekt der undersøger økonomien og etikken af feminin synlighed, beskæftigelse og værdi.

17.15 - 18.15
Peter Højbjerg vil genbesøge værket ’Bøvl – Løsning – Bøvl - ∞’. I efteråret 2021 gik Peter Højbjerg en uge mellem de to jyske byer Bøvl og Løsning. På en rute formet som et uendelighedstegn forbandt han til fods de to lokationer i hvert deres loop. Til Art Week genopfører Peter Højbjerg værket i en nyfortolkning, der trods de nye omgivelser, stadig vil byde på masser af bøvl og løsninger.
 
18.45-19.15

Ulla Hvejsel vil herefter blive i bøvlet, og genopføre en af hendes ”Tænke med Røven- quizzer”. Denne version var oprindeligt skabt som en stedspecifik performance til Bøvling forsamlingshus, hvor Ullas bare røv inviterede til fællessang og quiz – om forestillinger om regionale dumheder, og fugleflugt, og firetoget.

Udover disse returværker vil man også under besøget kunne opleve den nuværende udstilling med Viva Olé a go go, med Thorgej Steen Hansen, og blive og tage en øl eller vand i godt selskab.



SKJOLD CONTEMPORARY PRÆSENTERER
- EN EXTRAORDINÆR AFTEN MED UDSTILLINGER, PERFORMANCE OG KONCERT!



fredag den 18. marts. kl. 17-21:




SKJOLD CONTEMPORARY PRÆSENTERER
- EN EXTRAORDINÆR AFTEN MED UDSTILLINGER, PERFORMANCE OG KONCERT!



Performance- og Koncert Program / Boldklubben Skjold,
fredag den 18. marts. kl. 17-21:



kl. 18.00: Aske Thiberg opfører sin performance “Blue Jacket” i omklædningsrum nr. 1
(Varighed: 12 min).


BESKRIVELSE:
“Blue Jacket” er en energiladet performance i fuld bevægelse, hvor Aske Thiberg bruger sin regnjakke og en arpeggiator til at skabe et 12 minutter langt musikalsk stykke.


kl. 18.30: Hannah Amalie Nielsen opfører sin performance “Maleri” i omklædningsrum 
nr. 2 (Varighed: 15-20 min).


BESKRIVELSE:
I sin performance “Maleri” tager Hannah Amalie Nielsen udgangspunkt i æstetikken omkring kunstskøjteløb og de dynamikker, hun som barn oplevede, da hun gik til skøjteløb på konkurrenceplan. Dynamikker som hun i dag genoplever i sit arbejde med kunst. Til sin performance har hun i relation hertil skabt en karakter der er spundet ud mellem det umiddelbart lystbetonede og den stringent forventnings betonede pligt - en performance med abstrakt tale og mønstre der mimer nogle af de bevægelser vi gør når vi bruger vores krop.

Kl.19.00: Morten Underbjerg opfører sin performance “Lunden” i omklædningsrum nr. 7
(Varighed: 30-40 min).


BESKRIVELSE:
”Lunden“er en effektfuld oplæsningskoncert afviklet som et foredrag om Albertslund, kunst, virkelighed og fantasi, fortalt gennem 25 powerpointsslides. Det er historien om et to personers scooter drive-by splatterpistols attack, et solur der altid går en time for sent, en tatoveret mur samt rigtigt meget mere.
Kl. 19.40: Peter Højbjerg opfører performanceværket “Social Mediatation” i omklædningsrum nr. 1
BESKRIVELSE: 
“Social Mediatation” er en asocial gruppemeditation hvor deltagerne i samhørighed med hinanden passer sig selv og deres eget. Her kan du ikke dislike, dele eller kommentere. For en stund vil vi gå offline og hånd i hånd skabe vores eget (a)sociale netværk. Medbring mobiltelefon.
kl. 20.00: Ulla Eriksen opfører sin performance “Ordklang i badrum” i omklædningsrum nr. 3 
(Varighed: 7-10 min).


BESKRIVELSE:
Ulla Eriksens performance “Ordklang i badrum” folder sig ud som et akustisk lydværk, der med repetitive mønstre i spontanfølt orden sætter krop på ord og ord på krop.
kl. 20.30 Koncert med Yukka og Erik i omklædningsrum nr. 6
(Varighed 30-40 min).
BESKRIVELSE:
YUKKA og Erik Medeiros vil performe to sange som de har komponeret til værket ‘Skjold og vores fremtid baby!’ af Stine Kram efterfulgt af en bonuskoncert med YUKKAs egne sange.


HUSK AT DET OGSÅ ER VED AT VÆRE SIDSTE CHANCE FOR AF OPLEVE STINE KVAMS LYDVÆRK “SKJOLD OG VORES FREMTID BABY” SAMT ULLA ERIKSEN OG HEIDI HOVES UDSTILLING “KORPUS KOMPLEKS” SOM SLUTTER 20 MARTS!
 


 
SKJOLD OG VORES FREMTID, BABY!   11. februar - 20. marts 2022 - Åbningstider: Hverdage 11-17 (onsdag lukket). NB: Audiowalken streames fra publikums egen telefon og headset. Det er også mulig at låne headset og mp3 afspiller i husets bageri.

SKJOLD OG VORES FREMTID, BABY!!
En 3D audiowalk, hvor du træder ind i hovedet på en ung kvindelig fodboldspiller. Et følelsesbaseret flipperspil uden tale. Men befinder du dig på Østerbro Stadion? Er du i Kairo eller i Rio de Janeiro? Hverken stadions beton-æstetik eller ordene giver dig et svar. Det er ligesom en fodboldkamp, hvor alt står på spil. Her er venskab, men også ensomhed. Ekkoer fra betonvæggene og et trompetsignal, der flyver henover stadion, ind i din krop og vibrerer i dit bryst.

link til audiowalk 


Korpus Kompleks - 18. november 2021 - 9. januar 2022 / i omklædningsrum 3åben hverdage  11-17 ( undtagen onsdage) FORLÆNGET TIL 20. Marts! 

Korpus Kompleks af Heidi Hove og Ulla Eriksen

Kompakte håndklædeorganismer, sammenstykkede skikkelser og performance med repetitive ordklage fra baderummet. KORPUS KOMPLEKS er en udstilling af Ulla Eriksen og Heidi Hove, der præsenterer en række nye værker med afsæt i krop.

På udstillingen tager de to kunstnere udgangspunkt i velkendte elementer fra omklædningsrummet, fx. håndklædet og badesandaler, for at sætte fokus på den menneskelige krop og de erfaringer den bærer med sig - skrøbelighed, modtagelighed, styrke og forandring.

De to kunstnere skaber sammen en kontrastfyldt udstilling, hvor de konkrete elementer fra omklædningsrummet bearbejdes på vidt forskellig vis i en henholdsvis abstrakt og figurativ retning. 

Ulla Eriksen arbejder med amorfe former skabt i sammensyede håndklæder og sand. I Heidi Hoves underfundige figurationer kommer det disharmoniske tydeligt til udtryk ved hendes sammensatte brug af træ, jern, beton og fundne materialer. Det blandes med en trestemmig lyd-performance, som sætter krop på ord og ord på krop til åbningen.

Udstillingen er en kompleks helhed af forskellige udsagn, som kredser om krop og kropslige udtryk, når det rå, det organiske, det foruroligende, det humoristiske og det akustiske møder det kliniske interiør i omklædningen.

Udstillingen kan opleves i omklædningsrum 3, fra 18. november 2021 - 9. januar 2022 Åbningstider: Hverdage kl. 11-17, onsdag lukket - Fernisering: 18. november kl. 17-20 med performance kl. 18.00



Udstilling af Mogens Jacobsen -10.September -24.Oktober 2021

Korrigerede regler og slogans  Udstilling af Mogens Jacobsen

Mogens Jacobsen laver et tekstbaseret univers i omklædningsrum 3, hvor der på flere grønne LED skærme vises regler for et særpræget spil. De nye regler er formuleret af en kunstig intelligens, der er trænet på henholdsvis DBU’s fodboldregler, FN’s verdensmål og den danske Grundlov. Gennem foreningen af disse konstitutive tekster, skitseres et absurd nyt spil.
Samtidigt forsøger systemet at finde definitioner på spillet via Google-søgninger, og resultaterne læses op af en syntetisk stemme i rummet.

Udstillingen var en del af ART OF SPORT - ONSIDE  I samarbejde  med Copenhagen Contemporary og med støtte fra Statens Kunstfond og Copenhagen Contemporary.


1. Juli - 29. August - Udstilling med Kristoffer Akselbo

Sound of Bones - Udstilling af Kristoffer Akselbo

- Allan Simonsen!
- Allan Simonsen!
- Zombie!
- Allan Simonsen hvad gør han?!
- Hvad er det med Benin i Vestafrika og Frankrig og Haiti.
- De dybe voodoo traditioner, den hemmelige forbindelse.

I sportsverdenen krydses grænsen ofte imellem tro og overtro. Ritualer og religiøse fagter er en vigtig del af moderne sport, både for udøveren og den betragtende. Særlige numre på trøjen, græs der skal smages samt religiøse kors der tegnes hen over brystet. I sportsverdenen danner det uforklarlige ofte grobund for myterne og eneren.
I 2009 sad Jørgen Leth på Café Florita på Haiti med en sær forespørgsel afsendt på mail af Kristoffer Akselbo: ”Kære Jørgen Leth, tror du ikke, der er en sammenhæng mellem Allan Simonsens brækkede ben i fodboldkampen mod værtsnationen Frankrig EM 1984, og at han i 1977 lod sig skyde i filmen Skytten i en rolle, hvor han spillede sig selv?”
Dette besynderlige spørgsmål svarede Jørgen Leth på, og det blev til en humoristisk fortælling om voodoo og sport. Interviewet blev indspillet på en lille båndoptager og rummede et ekko af Haitis fjerne kyster og støj fra gade og café.
Interviewet fra 2009 danner grundlag for den animerede kortfilm og installation Voodoo Simonsen (Sound of Bones), hvor Jørgen Leth forklædt som 3D-avatar, holder en fem-minutters monolog om en konspiration, der omhandler Allan Simonsens brækkede ben og voodoo.

Kortfilmen er omdrejningspunktet for Kristoffer Akselbos installation i omklædningsrum nr. 3.
Kristoffer Akselbo lavede endvidere en performance til ferniseringen d. 1.7. Derudover d. 12.8 og d. 29.8.

Udstillingen var en del af ART OF SPORT - ONSIDE  I samarbejde  med Copenhagen Contemporary og med støtte fra Statens Kunstfond og Copenhagen Contemporary.


 

12. August 2021 - Kunst på plænen

Kunst på plænen -  sportsligt kunstprogram på plænen

D. 12. august 2021 præsenterede  Skjold Contemporary, Copenhagen CC og FC Kunstakademiet et sportsligt kunstprogram på plænen, tribunen, løbebanerne, i kommentatorboksen, omklædningsrummene og på storskærm.
Som sportshold spillede de studerende fra Det Kgl. Danske Kunstakademi og forfatterskolen i København sammen på fodboldbanen,  i kunstens navn og præsenterede Golden Goal - et kunstprogram spækket med performances, installationer, video- og lydværker. Man kunne blandt andet følge et marathon, der blev løbet på stadions løbebaner, en danseperformance i to spor, en fodboldperformance med fokus på kroppens hukommelse og spillets koreografi, en 3d skulptur af FC Kunstakademiets eneste målscorer og meget mere.
I løbet af aftenen var det muligt at købe øl, vand og andre forfriskninger, som kan nydes på tribunen eller som picnic på plænen. 

DE DELTAGENDE KUNSTNERE VAR:
Ellis Achong Karker, Peter Højlund Palluth, Jeppe Lange, Vibe Kilde, Niels Østergaard Munk, Laurtis Gulløv, Erdal Bilici, Kristoffer Akselbo, Silas Toft, Valdemar Bisgaard Thomsen, Aske Thiberg, Sara Sjölin, Thorgej Steen Hansen, Maria Catalina Heitmann.

Udstillingen bredte sig over hele Østerbro Stadion – i omklædningsrummene, på tribunen, tunnelen under tribunen og på plænen.

ART OF SPORT: ONSIDE
I forbindelse med udstillingen Art of Sport på Copenhagen Contemporary, udgjorde udstillingsstedet  Skjold Contemporary en satellit for mødet mellem sport og kunst – en satellit, der direkte brugte sportens arena som udstillingsrum. Med Art of Sport – Onside har Skjold Contemporary og CC skabt en vifte af kunstprojekter der breder sig over klubbens omklædningsrum samt indtager tribunen og plænen på Østerbro Stadion. 

FC KUNSTAKADEMIET
FC Kunstakademiet startede som et socialt eksperiment udi at danne et fodboldhold på kunstakademiet i København. Til trods for at de individuelle kvaliteter var overraskende imponerende, lykkedes det aldrig at gøre sig gældende i universitetsturneringen. Faktisk lykkedes det kun at score et enkelt mål i den ene sæson, der blev taget del i. Det enestående mål er portrætteret skulpturelt i udstillingen på Østerbro Stadion. Coronapandemien og den forudgående vinter satte en midlertidig stopper for den benhårde fodboldtræning, men i anledning af Art of Sport: Onside, og i samarbejde med Skjold Contemporary og CC, genopstod holdet med henblik på at gøre det, de er bedst til: at lave kunst.


 
ZIDANE - a 21st century Musical - 6. maj 2021 - 25. maj 2021

FERNISERING:
Skjold Contemporary præsenterer soloudstilling med Kamilla Jørgensen: Sports illustrated.
I udstillingen præsenteres video, ord, der spilles rundt på en bane og maleri fra sportens motivverden. Der er også en tryksag, uden badetøjsmodeller. Værkerne er først og fremmest todimentionelle, men et par af dem gør forsigtige forsøg på at træde ud i rummet.
Sports Illustrated har tidligere været udstillet på KH7 Artspace.
Åbning:
3. maj 2024
Kl. 17.00-19.00
I omklædningsrum nr. 4 vises samtidig
Ellis Achong Karker: AROUND A SUN.
Der vil være kolde øl og vand samt pølser på grillen.


ZIDANE: A 21st Century Musical af Sara Sjölin

Kunstner og sanger Sara Sjölin har transformeret Philippe Parreno og Douglas Gordons dokumentariske videoværk Zidane: A 21st Century Portrait til en musical. På Skjold Contemporary kan sangene opleves til Sjölins installation af malede portrætter af den legendariske fodboldspiller Zinedine Zidane.

Zidane: A 21st Century Musical kan opleves i omklædningsrum nr. 3 fra d. 6.5-23.6 2021.

I samme periode kan Thorgej Steen Hansens Viva, Olé a Go-Go ses eller genses i omklædningsrum nr. 6.

Udstillingerne er en del af Art of Sport - Onside, som er blevet til i et samarbejde med Copenhagen Contemporary.


Viva, Olé a go-go - Fra 11. September 2021 /udstillingen kører stadig

Viva, Olé a Go-Go  af Thorgej Steen Hansen

Thorgej Steen Hansens udstilling ”Viva, Olé a Go-Go” på Skjold Contemporary folder sig ud, som en stedsspecifik totalinstallation der i
kraft af sin udsmykningsmæssige karakter helt simpelt skriver sig ind i udstillingsrummets daglige funktion som omklædningsrum for Boldklubben Skjolds forskellige fodboldhold.
Installationen består af et stort sammenhængende vægmaleri der folder sig ud i hele rummet; fra gulv til loft og hen over alle fire vægge: Et abstrakt totalmaleri af konkret malerisk karakter der form- og farvemæssigt slår en visuel rytme an i samspil, såvel som modspil, til rummets arkitektoniske struktur og detaljer.
Samtidigt tager vægmaleriet inspiratorisk afsæt i udvalgte fodboldtrøjer og gør brug af den farverighed og formmæssige dynamik der kommer til udtryk i designet og farvesammensætningen på mange af de spillerdragter, som man ser forskellige fodboldhold verden over iklæde sig inden de løber på banen.
Sidst, men ikke mindst, vil der som en integreret del af installation blive vist en række korte samspillende kunstvideoer på to monitors monteret direkte, og i forhold til hinanden, på én af de fire vægge i rummet:
De fleste af videoerne har det tilfælles, at de har en stopmotionsagtig karakter. Fx udfolder nogle af videoerne sig som en slags diasshows bestående af stillbilleder fundet på nettet, som viser forskellige fodboldspillere og fodboldhold i aktion verden over på tværs af køn, alder, tid og sted. Andre videoer er mere abstrakte og spiller direkte sammen med vægmaleriet, idet de tager afsæt i udvalgte fodboldtrøjers mønstre og farvemæssige sammensætninger. En helt tredje kategori består af digte, samt faktuelle tekster om fodboldens historie, der fortælles med et og, i nogle tilfælde, flere ord pr. frame.
Udstillingen vil gennem hele udstillingsperioden være åben efter aftale. Derudover vil det frem til den 30. september være muligt at komme forbi til fem specielt udvalgte åbningsdage. Til fire af disse fem dage vil kunstneren selv være til stede i omklædningsrummet for at fortælle om ideerne bag udsmykningen, og en enkelt af dagene vil have karakter af en oplæsningsaften, hvor Thorgej Steen Hansen vil læse et udvalg af egne digte op, deriblandt en række fodbolddigte - mere info om de fem åbningsdage følger nedenfor.

- præmieret af Statens Kunstfond som Årets bedste udstilling
Udstillingsperioden er forlænget, så du kan se den frem til November 2021

 

Changing Room - af Mette Kit Jensen

Changing Room - af Mette Kit Jensen

Performance i omklædningsrum nr. 6 i fodboldklubben Skjold.
Det kuratoriske koncept fra kurator Frank Altschul Jensen:
Lav en performance i 2 halvlege, 15 minutters pause, 22 deltagere.

Manuskriptet til performancen tog udgangspunkt i en episode på en offentlig plads i Berlin. Politiet havde afspærret området pga. et knivstikkeri. De handlende og publikum var nu isoleret på hver side af afspærringsbåndet: Loppemarked Leopoldplatz

Stemningen i omklædningsrum nr. 6 skiftede konstant mellem venlighed, disciplin og kamp mellem tilskuerne, med muligheden for både sejr, point og udvisning. Via oplæsning, holddannelser, tøjbytning, ballondans, skiftende regler, røde og gule kort mm. blev publikum dirigeret rundt i et uforudsigeligt spil.


Out of Context - Into Another af Anu Ramdas

Out of Context - Into Another af Anu Ramdas

Overgangen fra dyret til menneskets sidste udviklingsstadium, før det “rigtige” menneskeriges tilværelseszone, er kampen for tilværelsen, som et udtryk for dyrerigets herskende hovedfaktor, “det dræbende princip”, der i vid udstrækning dikterer de levende væsener at måtte dræbe for at leve. Væsenet i dyreriget påvirkes ikke af finere bevidsthedsnuancer, men er kun modtagelig for grovere former for påvirkning. Disse realiteter har jordmennesket efterhånden lært at opfatte som “det onde”. Derfor betragtes dyret i princippet som et sovende væsen, der skal vækkes, og når denne vækkelse er tilendebragt, er individet ikke længere et dyr, men et rigtigt menneske.

Det jordiske menneske er et overgangsvæsen mellem egentlig dyr og egentlig menneske, altså et degenerende dyr og et blivende menneske, derfor befinder det sig i et grænseområde mellem den fysiske og den åndelige verden.

Out of Context - Into Another er en performance af Anu Ramdas, der inviterer Skjold Contemporarys besøgende til at bidrage med tålmodighed, stilhed og opmærksomhed. En mytisk figur; halvt dyr, halvt menneske vil være omdrejningspunktet og akkompagneres sidst på aftenen med et lydstykke.

Et spejl og de besøgendes deltagelse vil være den transformative agent for overgangen.

Som titlen påpeger, er der som sådan ingen forbindelse til fodbold, men derimod et tankespring omkring hvad et omklædningsrum også kan være.